Näytetään tekstit, joissa on tunniste Varjopuolia. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Varjopuolia. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Elämä kantaa


Osallistuin 17-18.10 Suuressa Snadissa istuin -kilpailuun. Nurkkauksen koko n 13 x 13 cm, korkeus 15 cm, ja työn tarina alla:

Elämä kantaa

Miniatyyripuuhastelussa minua viehättävät kauniiden ja sievien idyllimaisemien ohella elämän vähemmän ihania puolia kuvaavat näkymät ja hetket. Istuin –kisani teemana on ”elämä kantaa”. Se kuvaa varhaisteiniä, jonka elämä pyörähti ympäri hetkessä ratsastusonnettomuutta seuranneen halvaantumisen myötä. Henkisen toipumisen alkuvaiheessa oma huone on kivulias tila: se kuvaa kaikkea sitä, mikä on ollut hänelle tärkeää, ja samalla kaikki siellä muistuttaa, ettei mikään ole enää koskaan niin kuin ennen. Vaan elämä kantaa, ja jokaista synkkää yötä seuraa aamu, joka näyttää aina valoisammalta kuin edellinen.

Asetelmassa on hyödynnetty itse tehtyjen esineiden ohella myös jokusia muiden nukkekotiharrastajien taidonnäytteitä sekä muutamien kanssaharrastajien yhteisideointia, joista kiitos heille.

















lauantai 20. kesäkuuta 2015

Link Hervein


Alamaailma on saanut uuden kasvon. Kyseessä on Link Hervein, häijy ja häikäilemätön pikkukonna, joka myy niin varastettuja koruja kuin näemmä tupakkaa teineillekin. Ei siis kovin paha rikollinen, mutta kiero kuin mikä. Link valmistui aiemmin fb-kirpparilta ostamastani raakileesta, jolle tuunasin kropan ja juhannuksen puhteina sai myös vaatteet päälleen.


 Link Hervein. Siinä on nimi, jolla on paljon historiaa. Meillä oli pikkuveljen ja serkkujen kanssa lapsena salapaikka. Ei mikään pikkuhauska puumaja, vaan kunnon järjestäytynyt salapaikka päämajoineen, salapoliisinimineen ja tunnuksineen sekä rikolliskortistoineen. Salapaikan myyjäistuotoilla ostettiin kirjoituskone, jolla kirjoitettiin kymmenittäin rosvokortteja salapaikan rikolliskortistoon. Rosvokortti piti sisällään lyijykynällä piirretyn rosvokuvan ja kuvauksen rosvon toimintatavoista.


Link Hervein oli ensimmäisiä rosvoja, jotka salapaikan kortistoon päätyivät. Nimi oli veljen keksintö, ja se olikin sairaan hieno nimi aiemmin kehiteltyjen Pasi Poksun, Purkkapojan ja muiden kesyjen nimien rinnalla. Link oli rosvojen aatelia, ei oikeasti mikään pikkukonna vaan todella paha ja vaarallinen rikollinen, joka joskin myöhemmin kääntyi salapoliisiksi itsekin. Tämä mun 1:12 Link Hervein olkoon Linkin nuoruudenversio ennen sitä aikaa, kun hänestä tuli alamaailman pahin konna.


Ostoskeskusjätti BuyLifen nurkilla Link nyt korujaan ja tupakka-askejaan kaupittelee, siellä Ridge-kodittoman ja Candy-katunaisen kanssa.



Juku että mä ihastuin tuohon pikkukonnaan. Siitä tuli juuri sellainen kuin suunnittelinkin. Monta ideaa odottaa vielä pääkopassa alamaailman laajenemista. Onneksi torstaina alkoi kesäloma, niin on aikaa harrastaa.

sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Alamaailman asukkaita ja ostoskeskushuumaa


Kauniin ja pikkusievän vastakohtana mulla on ministelyssä kytenyt ajatus tehdä minikoossa myös maailman vähemmän kauniita puolia. Aiemmin väsäilin Ikean valaistuun pleksilaatikkoon kodittoman majaa, jonka päädyin lopulta purkamaan. Bokseihin tuli ihan jotain muuta, ja "Ridge who lives under the bridge" -koditon siirtyi pahvilaatikkoasumuksensa kanssa ostoskeskus BuyLifen nurkille. 


Miljöö on ihan kesken, mutta tarkoitus on tehdä tähän kunnon vastakkainasettelu - kuluttamishysteriaa ilmentävä ostoskeskus, jonka nurkilla roskakatos ja pienoiskokoinen alamaailma, underworld, jossa on edustettuna kirjo pramean maailman varjopuolista.


Ridgen kumppaniksi muutti underworldiin tänään Candy.


Candy tienaa elantonsa harjoittamalla maailman vanhinta ammattia. Candyn taustoista minulla ei ole mitään tietoa, eikä historista ennen underworldiin päätymistä. Candy lienee taiteilijanimi, joten edes Google ei auta tämän naisen taustojen selvittämisessä.


Candy valmistui yön pikkutunteina nuken raakileesta, jonka ostin fb:n harrastajakirpparilta. Käsien lisäksi keskeneräisessä nukentorsossa olivat asiaan sopivat saappaat valmiina, samoin kuin vahvasti meikatut kasvot, joten mun tarvitsi vain maalata alkujaan siniset saappaat mustiksi, tuunata vartalo, kiinnittää tukka päähän ja väkästellä lajin henkeen sopiva vaatetus ja avot, siinä hän on.



Jykevän ostoskeskusjätin liepeillä liikkunee paljon asiakkaita, rikkaita sellaisia, joten ehkäpä Candyllä käy flaksi.



Vielä pari kuvaa ostoskeskuksen sisältä. 


Finnkino on edelleen kesken - yhtä kesken kuin se on ollut vuoden päivät. 


Lelukauppaan sen sijaan saatiin myyjä. Tuollainen kiltti naapurintyttö, jonka tuunasin minibratzista.







Myös toisen kerroksen kenkä- ja laukkuliike Shoe Shopiin on saatu myyjä paikalle. 





 Pentikin liikkeen tilalla on nykyään Sweetest Somethings, jossa edustettuna kirjavasti sisustustuotteita eri tuotemerkeiltä.
 











Kolmannen kerroksen Mc Donaldsissa on henkilökuntaan kuuluva jannu paikalla. Näyttää vähän kypsiintyneeltä elämäänsä, vaan johtunee siitä, ettei yhtään asiakasta ole paikalla... Kaverilta puuttuu vielä mäkkärin lippis, se työn alla. Kolmannessa kerroksessa oli ennen mäkkärin vieressä kukkakauppa, mutta se meni konkurssiin, ja tilalle on rakentumassa RAYn peliluola.



Ylimmän kerroksen lemmikkieläinliike on vielä ihan kesken. Jotain valmista kuitenkin jo.


Yläkuvassa vielä kaveri, joka tuli samassa nukkeraakilesetissä fb:n kirppikseltä. En tiedä, miltä teidän silmään näyttää, mutta musta tässä on ilmiselvä taskuvaras. Sellainen kelmi, jolla puvuntakki päällä, ja takin liepeiden sisäpuolella kunnon korukauppa - taskukelloja, rannekelloja, kaulaketjuja... Juu-u, sellainen siitä tulee.